Exempelsamling
Här finns exempel på hur olika kvalificeringskrav kan utformas (både krav och bevis). Syftet är att illustrera hur man kan börja utforma krav och bevis i dessa delar, som självklart behöver anpassas givet upphandlingen och kanske innehålla helt andra parametrar.
Förståelse för kraven
För att även öka trafikföretagets förståelse för valda kvalificeringskrav är det fördelaktigt att beskriva hur RKM ser på den förmåga som kommer krävas:
Ett exempel kan vara (för att övergripande förklara valda kvalificeringskrav i förhållande till kommande trafikuppdrag)
”Kommande kollektivtrafikuppdrag i trafikområdet Ankeborg är komplext och kommer innehålla ett antal utmaningar för båda RKM och kommande trafikoperatör. Uppdraget avser löpa under 10 år, där samhälls- och teknikutveckling kommer gå i en rasande fart och därför påverka uppdraget. Inom ramen för RKM:s skyldigheter att tillhandahålla en väl fungerande kollektivtrafik som ska tillgodose resenärers behov samt följa samhällsutvecklingen är det centralt att kommande samarbetspartner har tillräcklig förmåga, såväl i form av ekonomisk förmåga, kompetens och erfarenhet av att etablera och driva kollektivtrafik, som förmåga att utveckla den över tid liknande det nu aktuella uppdraget.
Mot bakgrund av ovan och i syfte att säkerställa anbudssökandens tillräckliga förmåga ska därför anbudssökande uppfylla nedanstående krav.”
Dokumenterad kompetens
Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska ha en välfungerande organisation som säkerställer god styrning och ledning av busskollektivtrafikuppdrag. Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska ha sådana processer och arbetssätt att det säkerställer att uppdrag av kollektivtrafik genomförs med hög kvalitet och säkerhet. Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska ha dokumenterade och etablerade rutiner och processer som:
- innebär att den kontinuerligt styr och följer upp verksamheten mot såväl egna som uppdragsgivares krav och mål,
- medför att ett ständigt förbättringsarbete bedrivs inom uppsatta ramar och förutsättningar,
- ständigt medför att risker upptäcks, analyseras och åtgärdas, och
- säkerställer att uppdragsorganisationen alltid är komplett givet förutsättningar och uppdragets storlek och förutsättningar.
Bevis: För att anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska visa att den uppfyller ovanstående krav ska den inkomma med följande.
Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska tydligt beskriva (så att kravuppfyllnad kan bedömas):
- hur den säkerställer att uppdragsorganisationen alltid är komplett givet förutsättningar och uppdrag.
- hur den har dokumenterade processer och rutiner som medför att den kontinuerligt styr och följer upp verksamheten mot såväl egna som uppdragsgivares krav och mål,
- hur processer och rutiner bedrivs för att ständigt arbeta med förbättringsarbete mot uppsatta ramar och förutsättningar,
- hur den ständigt arbetar så att risker upptäcks, analyseras och åtgärdas, och
- hur den säkerställer att uppdragsorganisationen alltid är komplett givet förutsättningar och uppdrag
Dokumenterad erfarenhet
Krav: Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska ha dokumenterad erfarenhet utav att bedriva stads- och regiontrafik liknande det aktuella trafikområdet Ankeborg. Detta ska styrkas genom att det/den har utfört två olika tidigare uppdrag som uppfyller minst följande. Varje uppdrag ska ha:
- avsett etablering av trafikstart avseende kollektivtrafik med buss som omfattar minst motsvarande storlek som det nu upphandlade. Uppdraget ska ha krävt ett etableringsprojekt som sedan lämnade över till en lokal bemanning. Etableringsprojektet ska därtill ha inkluderat följande delar rekrytering/anskaffning av trafikområdets ledning, anskaffande av fordon för uppdraget enligt kraven i upphandlingen, rekrytering av erforderlig personal till uppdraget, implementering av verkstad och fordonsvård samt trafikledning.
- omfattat samverkan med beställaren och minst en kommun.
- Pågått eller varit pågående de senaste tre åren.
- avsett ett uppdrag där den årliga omsättningen utifrån upphandlad trafikproduktion uppgår till X SEK beroende på det upphandlade uppdragets storlek.
- avsett ett uppdrag med minst 50 bussar i linjetrafik (mån-fre).
- utförts i enlighet med avtalade villkor, där beställaren för uppdraget bekräftar detta.
Ett av uppdragen ovan ska omfattat region- och stadstrafik om minst 50 bussar (med stadstrafik avses (anges av RKM)).
Bevis: Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska inkomma med två olika referensuppdrag som innehåller nedanstående (så tydligt att kravuppfyllnad kan bedömas):
- Namn på uppdragsgivare och trafikområde.
- Beskrivning hur uppdraget har avsett etablering av trafikstart där den det krävdes ett etableringsprojekt som sedan lämnade över till en lokal bemanning. Beskrivning om hur etableringsprojektet inkluderade följande delar: rekrytering/anskaffning av trafikområdets ledning, anskaffande av fordon för uppdraget enligt kraven i upphandlingen, rekrytering av erforderlig personal till uppdraget, implementering av verkstad och fordonsvård samt trafikledning.
- Bekräftelse om att uppdraget omfattat samverkan med minst en kommun.
- När det pågick, starttid och sluttid eller uppgift om pågående datum.
- Uppgift om årlig omsättning från grundproduktionen.
- Uppgift om antal bussar i linje (mån-fre).
- Uppgift till kontaktperson för uppdraget som kan bekräfta att det utförts i enlighet med avtalade villkor.
- Uppgift om att ena uppdraget omfattat region- och stadstrafik om minst 50 bussar.
Organisation för att bedriva uppdrag inom allmän kollektivtrafik
Krav: Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivare ska ha en tillräckligt etablerad organisation inom busskollektivtrafik, samt kompetens och erfarenhet av att driva uppdrag liknande det nu aktuella, dvs. att bedriva kollektivtrafik i Ankeborg som har en blandad stads- och regiontrafik med ett resandeunderlag om 2 000 000 påstigande resenärer per år och med ett mål om att öka resandet med 20 procent över kontraktsperioden. Anbudssökandes/Anbudsgivarens organisation ska ha tillräckliga resurser, som inkluderar nödvändiga nyckelkompetenser i form av ledning och styrning av den aktuella verksamheten, underhåll och fordonsvård, driftledning och trafikledning.
Bevis: Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivaren ska tydligt redogöra för hur den uppfyller kravet ovan. För att kunna bedöma kravuppfyllnaden innebär detta att beskriva hur det/den har en tillräckligt etablerad organisation som kompetens och erfarenhet av att driva liknande uppdrag. Anbudssökande ska också beskriva hur organisationen har tillräckliga resurser, där det framgår hur den förfogar över nyckelkompetenser, i förhållande till aktuellt uppdrag och hur den har tillräcklig förmåga att driva och utveckla uppdrag som det aktuella.
Tillräcklig ekonomisk kapacitet och finansiell ställning
Krav: Anbudssökande trafikföretag/Anbudsgivare ska ha en tillräckligt god ekonomisk kapacitet och finansiell ställning för att driva trafikuppdraget på sådant sätt som krävs i enlighet med samtliga krav och kontraktsvillkor, detta ska kunna upprätthållas under hela kontraktsperioden. Detta innebär att (förslag på olika krav där ett eller flera kan användas):
- Föregående årsomsättning ska ha uppgått till minst X MSEK.
- Soliditet om minst X procent.
- Kreditrating som uppgår till minst X enligt (valt institut).
- En ansvarsförsäkring som innebär att X och uppgår till minst X.
Eftersom bevisen är helt beroende utav vilka krav som väljs ovan exemplifieras inga bevisexempel, däremot är det viktigt att noggrant bedöma hur kraven ska uppfyllas och styrkas av trafikföretaget.
När det gäller krav på omsättning konstateras att det följer av bestämmelserna att sådana krav som huvudregel får vara maximalt två gånger så högt som det uppskattade värdet av upphandlingen. Kollektivtrafikupphandlingar uppgår många till betydande värden. Två gånger kontraktsvärdet kan i vissa fall förmodligen ha en konkurrensbegränsande effekt, varför sådant krav kan vara olämpligt i vissa fall – även om omsättningskrav många gånger är lämpliga att använda för att säkra t.ex. stabilitet hos ett trafikföretag. Vad som utgör en rimlig nivå i denna del behöver överlag bedömas i det enskilda fallet, men ett förslag som kan övervägas är att omsättningskravet exempelvis sätts till det uppskattade årliga värdet av ett visst kontrakt multiplicerat med en lämplig faktor.
Att uppställa krav på en viss soliditet är en form av ”kvot mellan tillgångar och skulder” som bestämmelserna också medger. Vilken specifik nivå som är lämplig att använda behöver också bedömas inför den enskilda upphandlingen. Ledning kan tas ifrån SCB:s statistik över branschnyckeltal, där man kan söka fram kategorier för kollektivtrafikföretag. Avgörande för om en viss soliditet är proportionerlig eller inte görs bl.a. ifrån hur RKM kan presentera en utredning för varför nivån valdes. Vägledning kan i detta avseende också tas ifrån den rättspraxis som finns kring kreditrating, vilket innebär att en ”normal” risknivå/soliditet som huvudregel får anses vara förenlig med proportionalitetsprincipen.
När det gäller kreditrating kan konstateras att det i praxis regelmässigt anses tillåtet att kräva minst ”kreditvärdig” (3 hos UC eller liknande). Även om det inte finns en tydlig praxis för när man får uppställa högre nivåer på kreditrating, och man måste alltid utgå ifrån den aktuella upphandlingen, finns inom kollektivtrafiksupphandlingar argument för att en RKM torde kunna kräva en högre kreditrating eftersom kontraktsvärdena är betydande och tjänsten är av stor vikt för samhället i allmänhet. (Detta kan jämföras med ett äldre kammarrättsfall där en kreditrating om ”4 eller 5 hos UC” godtogs (Kammarrätten i Göteborg, mål nr 305-09), men domstolen har i detta fall inte gjort någon ordentlig proportionalitetsprövning av kravnivån i upphandlingen. Det finns också ett senare avgörande från Kammarrätten i Stockholm, mål nr 7561-15, där prövade domstolen om ett krav på rating 4 på UC:s skala från 1-5 var proportionerligt. Kammarrätten kom fram till att kravet på 4 – med hänsyn till upphandlingens omfattning och art – inte var nödvändigt för att uppfylla syftet om att säkerställa att leverantören hade tillräcklig kapacitet. Tjänsten avsåg här ett webbaserat upphandlingssystem.)
Oavsett vilka nivåer som väljs ur kategorierna omsättning, kvot mellan tillgångar och skulder samt kreditrating bör RKM använda sig av möjligheten att kräva solidariskt ansvar för det fall ett trafikföretag åberopar ekonomisk kapacitet hos exempelvis ett moderbolag. Det bör säkerställas att det företag vars ekonomiska kapacitet åberopas åtar sig skyldigheter direkt i förhållande till RKM, och att ansvaret (antingen för betalning eller fullgörande av förpliktelser) för det åberopade företaget är ”såsom för egen skuld”.