Strategisk Workshop i Jönköping: Serviceresornas framtid granskas
KollA Serviceresor Upphandling/avtal Publicerad 10 oktober 2025
Samverkansforum Serviceresor, ett forum kopplat till KollA (Kollektivtrafikens Avtalskommitté), anordnade den 8 oktober en workshop i Jönköping med fokus på fordonskrav i upphandlingsdokumenten. Workshopen samlade både beställare, trafikföretag, påbyggare och återförsäljare för att behandla centrala perspektiv som rör resenärer, förare, fordonsplattformar och hållbarhet.

Syftet med fordonsträffen och den gemensamma övningen var att på djupet diskutera fordon, specialfordon och relaterade frågor för att främja samarbete och optimering inom kollektivtrafiken. Målet var att identifiera affärs- och fordonsspecifika frågeställningar för att skapa tydligare och sundare affärer.
Utmaningar vid elektrifiering av specialfordon
Ett huvudfokus låg på de betydande utmaningar som är kopplade till elektrifieringen, särskilt för specialfordon. Den nuvarande begränsningen på 3,5 ton för fordon utgör ett hinder för omställningen, då eldrift ofta medför problem med fordonens vikt, begränsad räckvidd och bristande laddinfrastruktur. För att möjliggöra eldrivna specialfordon diskuterades behovet av viktundantag eller en utökad körkortsklass (likt B96), eventuellt en ökning från 3,5 till 4,25 ton.
Det konstaterades att el är ”för tidigt i tiden” för många specialfordon, och utmaningar kvarstår med att säkerställa tillräcklig räckvidd och utbyggd laddinfrastruktur, särskilt i regioner där fordonen inte kan stå på depå över natten. Därtill lyftes oron för de ökande vikterna på hjälpmedel, där vissa elrullstolar nu väger över 200 kg på grund av skärpta säkerhetskrav, vilket ytterligare sätter press på fordonens lastkapacitet.
Ekonomi, avtal och livslängd i balans
För att balansera de ökade investeringskostnaderna som är kopplade till ny teknik, såsom elfordon där inköpskostnaden är hög, diskuterades möjligheten att förlänga avtalslängder och fordonens livslängd. Längre avtalstider, över de nuvarande fyra åren, efterfrågades i syfte att skapa ekonomisk hållbarhet, tryggare anställningar och bättre relationer mellan beställare och utförare.
Det påpekades dock att om fordonets ålder tillåts förlängas måste fordonets skick kontrolleras, och garantifrågor för batterier i elfordon måste beaktas, då nuvarande garantier kan vara begränsade till 160 000 km. En annan aspekt var möjligheten att överlåta fordon vid entreprenörsbyten, vilket kan bidra till en bättre hållbarhet i hela affären.
Fokus på förare, resenärer och social hållbarhet
Ett viktigt inslag var diskussionen om förarens och medarbetarens arbetsmiljö, där faktorer som ergonomi, stress, teknikmiljö (såsom för många skärmar och störningsmoment i form av olika tekniker) och trafiksäkerhet är avgörande. Förarnas upplevelse av att hantera tunga elrullstolar vid krock och bristfälliga fastsättningar på grund av för många rullstolsmodeller med för korta bälten skapar dålig arbetsmiljö. För att förbättra arbetsmiljön önskas standardlösningar som automatlåda och bättre inredning som liknar personbilar i specialfordon.
Workshopen lyfte även att fordonstrafiken måste möta ökade krav på hållbarhet, inklusive social hållbarhet i form av schyssta arbetsvillkor. Det betonades att den upphandlande enheten har ett stort ansvar att se till att avtalet ger utrymme för att erbjuda rimliga arbetsvillkor gällande lön.
Målet: Nationella standarder och minska överprövningar
Partnersamverkan och KollA arbetar för att ta fram modellavtal och vägledningar för att få en nationell samsyn och standard. Samverkansforum Serviceresors mål är att skapa bättre avtalsförutsättningar och att minska antalet överprövningar genom att främja dialog.
Den konstruktiva dialogen mellan beställare och utförare under workshopen syftar till att stärka förtroendet och skapa ett bättre samarbetsklimat, vilket är avgörande för att utveckla framtida modellavtal och fordonsbilagor, såsom Specialfordon 2022. Dessa insatser är centrala för att säkerställa en attraktiv och hållbar servicereseverksamhet framöver.
076-125 19 77 Jonas Johansson
Expert serviceresor och integration av kollektivtrafik